Tuesday 28 August 2012

Rendang Ayam

 Assalamualaikum

Haritu buat rendang ayam masa raya
Selalu tengok KakJah je yang buat
Aku tolong gaul2 je.
Itupun kalau khidmat diperlukan
Bila raya sendiri dan bersuami
Terpaksa jugalah buat
Baru sibuk kau nak tanya mak kau kan..


Mr.R suka rendang kering2
Aku suka ada banyak serdak
Percubaan pertama yang menjadi
Mr.R kata boleh buat open house tahun ni
Takda maknanya bang oi..
Seekor ayam bolehlah

Aku tampal resepi untuk kegunaan aku di masa akan datang

Bahan2:
Ayam seekor
Cili kering*
2 bawang besar*
3 bawang putih*
2" halia*
2" lengkuas*
1" kunyit hidup
2-3 batang serai*
Cili Padi 3 batang* (Kisar)
Santan (satu biji kelapa)
Kerisik (1-2 sudu makan)
Asam keping 1
Daun limau purut 3-4 helai
Daun kunyit 1 helai hiris halus

Cara2:
Masukkan semua bahan kisar dan daun limau purut dalam kuali
Tunggu air kering (masa buat haritu aku tengok macam dah tak didih2 tu)
Masukkan santan
Tunggu betul2 masak
Masukkan ayam (sebab ayam ni ayam biasa jadi masuk time ni sebab taknak hancur. Tapi kalau ayam kampung masukkan masa sebelum masuk santan sebab ayam kampung lambat masak)
Tunggu sampai minyak ayam tu keluar (nanti nampak ada minyak atas kuah tu)..
Masukkan gula, garam dan asam keping,
Gaul dan rasa sedap tak sedap
Ayam masak.
Masukkan kerisik. Gaul
Masukkan daun kunyit. Gaul lagi bagi sebati dan ada bau2 sedap.
Siap!!

Nota: KakJah cakap jangan terlebih kunyit nanti rasa pelik. Lengkuas pun jangan banyak sangat.
Malam buat tu jangan kering sangat. Biar basah2 dulu. Esok pagi baru keringkan lagi. Kalau tak nanti kering sangat tak best pula.

No comments:

Post a Comment