Tuesday, 25 September 2012

Kerana Duit

Assalamualaikum

Hahah tetiba aku teringat cerita dulu2
Aku ni jenis takut hilang kawan
Kalau boleh taknak lah sampai orang tu taknak kawan dengan aku

Masa aku darjah satu.. Aku ada seorang kawan perempuan ni
Sampai sekaranglah aku ingat lagi muka dia.
Sekolah aku jauh dari rumah.. Maksudnya sekolah tu bukan di kawasan rumah aku
Yang sebaya aku cuma aku je dari kawasan perumahan tu
Jadi kawan2 kat sekolah tu kebanyakannya dah kenal antara satu sama lain
Aku sajalah yang terkontang kanting seorang2
Jadi bila dah kenal kawan aku seorang ni.. Aku kawan betul2lah dengan dia

Tapi lama2 aku macam perasan satu perangai dia ni..
Dia sangat sukaaaaa merajuk..
Kadang-kadang tu dia merajuk bukan sebab aku pun..Tapi sekali aku, dia tarik muka.
Aku pula kan takut takda kawan..
Jadi jenuhlah aku memujuk dia ni..

Yang paling aku rasa macam entah apa2 gila sebab...............
Aku kena pujuk dia macam ni "awak janganlah merajuk lagi. Saya bagi duit saya kat awak yer"
O on kan. Stupid gila aku rasa (bila sekaranglah)
Bukan banyak pun duit aku. Dulu KakJah bagi duit belanja pakai syiling
Jadi nak pujuk dia..aku bagilah 50sen ke..40 sen ke..
Padahal KakJah bagi sehari RM1 atau RM1.50

Lepas bagi je..mesti dia ok.. Masa tu aku takdalah fikir apa2..
Lepas darjah 3 dia pindah sekolah. (lega sebab aku dah ada kawan lain)
Bila sekolah menengah pun kami tak sama sekolah. Tapi dia terkenal kat sekolah menengah dia
Bila aku jumpa kawan lama..aku tanya lah pasal dia.. Bukan busybody.. saja nak tahu perkembangan
Ramai orang tak berapa suka dia sebab..... Dia cuma kawan dengan anak orang kaya...
Hahahahah

Dalam hati aku memang tak hairan lah dulu aku kena pujuk dia dengan duit..
Bila fikir balik... Aku lah yang o on..

Sekian.

Monday, 24 September 2012

Lisa & Yusri

Assalamualaikum

Mak aku buat lawak dengan aku.
(malam tadi)

Mak : Wow! Liyana (sepupu aku) honeymoon kat Itali
Aku : Wow! Bestnya!
Mak : Tulah pasal

Aku tak reply
Dah nak tidur tu mak aku mesej lagi

Mak : Mama ni macam Lisa&Yusri
Aku : Apasal pula Lisa&Yusri pula ni?
Mak : Yelah Lisa&Yusri kan honeymoon kat Europe
Aku : Dorang memang honeymoon kat sana.. Mama masa bila pula honeymoon kat sana?
Masa ni aku dah gelak gila. Sebab aku agak mak aku salah type
Mak : Erh..mama nak tulis liyana. Bukannya mama. Aku honeymoon pun tak..
Hahahahh Aku dah gelak gila.

Sekian.

14 Hari Saja Lagi

Assalamualaikum

Konon tengah berdiet sekarang ni
Sampai mana boleh bertahan taktahu lah kan
Targetnya sampai kaki aku jejak lcct nanti 7/10

Alkisahnya haritu gi rumah kawan aku
Aku timbanglah berat kat rumah dia
Nak pengsan aku tengok jarum tu laju je ke 57kg
Teruslah balik tu nekad nak start turunkan badan

Memandangkan pemangkin makan aku pun kat KL sekarang
Bolehlah aku diet.. Kalau ada dia..memang ke laut nya diet aku ni

Jadi masuk harini dah 8 hari aku tak makan nasi
Aku tak makan bihun,mee,spagetti,kuih muih,kek,roti
Cekedis2 pun aku tak makan. kalau tak mahu hari2 aku gi kedai runcit bawah ni..

Selama 8 hari ni..
Sarapan : aku ambil oat (3 in 1 tu) dan 8 jenis buah
Tembikai susu,tembikai merah,betik,jambu batu,mangga,limau,kiwi,anggur purple
Semua sepotong2 saja. Limau sebiji,anggur 5 biji,mangga 2 potong,kiwi sebiji, jambu batu dua potong
Memang full perut aku
Tengahari : aku makan sayur bayam masak air (tambah tauhu,tempe,taugeh,carrot)
Satu mangkuk. Letak bawang merah banyak2 Sebab Dr kata bawang agen antioxidant yang baik. Jadi baik untuk TTC.. Tapi janganlah kau dah letak banyak tapi tinggal dalam periuk kan..
Aku tak pakai minyak dan garam. Guna ikan bilis sikit
Malam : Sama menu dengan tengahari. Cuma bila malam aku tambah isi ayam dalam sayur
Setiap tengahari dan malam aku mesti makan buah macam sarapan
Isnin Khamis puasa.

Mula2 memang rasa macam lapar je memanjangkan
Jadi aku makan je buah
Masuk hari ketiga dah tak lapar sangat dah.. Lama2 okay..
Jangan biar perut tu lapar.. Nanti takut terkandas diet..
Dah berapa kali dah rasa malas dah nak diet.. Tapi baca blog semua banyak tengah diet..
Tengok dalam berapa hari boleh turun 2-3 kg kan.. Semangatlah balik

Air... Aku minum air masak saja.
Tak sampailah 3 liter rasa.. Tapi sebab menu aku semua berasas air je kan.. Aku anggap cukuplah kot
Jangan minum lebih 3 Liter. (sebab apa aku taktahu)
Aku memang sangat kurang minum air manis. Teh o kopi nescafe aku kurang sikit. Ada lah kot dalam sebulan sekali dua je minum.

Bila makan sikit.. Takut juga susah nak bebe
Jadi pagi bangun tidur aku minum air masak 2 gelas. Memang confirm lah bebe punya
Kalau tak bebe hari2 nanti lambat lah berat nak turun

Motif sangatkan aku nak berdiet ni sebab...
Kan aku nak balik KL
Telinga aku dah cukup berdesing dengar orang tegur "berisi nya sekarang"
Lagi tambah berdesing bila hujung ayat ada "mesti dah ada apa2 ni"
Apahal?

Tapi memang patutlah kot.. Dah badan naik..apa je orang nak fikir kan..
Jadi balik kali ni aku harap takda orang tegur aku lagilah
Aku rasa aku taklah berisi sangat.. Cuma mungkin dulu aku kurus melidi..
Jadi bila berisi sikit pun orang nampak beza

Target berat aku 50 kg
Hahah boleh capai ke? Boleh..kalau aku tak tergoda tengok iklan kat tv..
Burger samurai Mc'D... Hahah

Sekarang aku taktahu lah berapa berat aku. Sehari sebelum balik nanti baru nak timbang
Tapi yang tak bagus nya aku ni.. Bila sorang2 ni memang aku takdalah exercise sangat..
Cuma buat kerja rumah bagi peluh keluar je.

Nanti sebelum balik aku update berat aku berapa.
Sekali update tak turun! Pengsan!
hahah

Sekian.

Wednesday, 12 September 2012

Dah Ada Belum Anak Labuan?

Assalamualaikum

Hahahha
Akhirnya KakJah nak datang Labuan
Tapi bulan 10 nanti
Awal bulan 10 nanti aku balik KL
Sebab adik aku PMR
Bila nak balik Labuan semula aku bawa sekalilah kuncu2 aku

Tu pun sebab projek kat Labuan dah nak habis
Mak aku kata rugi pula kalau tak pernah datang Labuan
Sementara aku ada lagi ni
Nanti bila aku dan Mr.R dah pindah duduk KL
Lagi taklah datang Labuan
Maksudnya akhir bulan 10 kami akan balik terus KL
Yahhhoooo!!!!
Waaahhh seronoknya engkau

Seronok ker???
Tak...
Aku lagi suka sebenarnya duduk Labuan
Tenang......
Kalau sesiapa pernah duduk sini
Pasti akan rasa berbeza dengan KL
Entahlah..kat sini rasa selamat...
Sesiapa saja akan suka bila dah duduk sini
Tapi janganlah kau bermimpi nak bershopping atau berjimba-jimba di sini
Memang takdalah tempat2 tu semua
Otak tak serabut bila kat Labuan ni..

Tapi sebab mengenangkan kat sini tak ada doktor pakar puan
yang boleh mencadangkan aku langkah yang lebih besar
Aku harap bila aku sebut langkah besar korang fahamlah
Tu yang aku semangat nak balik KL
Andaikata aku "dah ada" sekarang
Mesti aku berharap projek Mr.R lama lagi kat sini
Duduk terus kat sini pun aku ok..

Gyne kat sini cuma sekadar check untuk pastikan aku tiada masalah
Lebih dari itu dia tak buat
Tapi suggestkan lah mana2 tempat yang ada cuma....
Semua di luar Labuan
Menjadi masalah bagi aku
Nak pergi KK perlu kan transport
Lebih baik aku gi KL je
Tapi bila gi KL..larat pula setiap kali hari ke 12-14 aku nak gi sana kan
Berapa lama pula aku nak cuti
Jauh pula dari Mr.R waktu2 tu..takda makna juga..
Bila masalah macam ni cara terbaik adalah isthikharah
Alhamdulillah lepas isthikharah..
Hati aku berat suruh stay saja di Labuan

Takpe...Takpe...
Ada hikmah disebalik ini semua
Mungkin Allah nak aku dan Mr.R berhoneymoon sepenuhnya sementara kami di sini
Itulah bila kat sini aku tak pernah langsung fikir pasal itu semua
Bila balik KL nanti taktahu lah macam manakan..
Apahal macam ada sesi meluah perasaan ni...

Apapun hidup mesti diteruskan
Semangat Makcik!!!

"tajuk tak masuk langsung dengan entry"

Sekian

Monday, 10 September 2012

Anak Bini Diajar Meragut

Assalamualaikum

Apahal harini aku cerita pasal peragut je wey
Entah.. ni gara2 kakak naik motor tu lah..
Aku teringat dulu...
Arwah nenek aku pernah kena ragut
 Ada satu hari tu aku,kakak aku,cikna,cikyati dan anak cikna aku nak gi Sri Gombak
Plan arwah nenek aku tak ikut sebab kami nak jalan kaki saja
Lagipun dah petang
Tetiba arwah nenek aku nak ikut..
Kami okay je lah.
Jalan macam biasa (ini first time kami jalan kaki)
Aku jalan bahagian dalam
Sebab kelalaian kami..kami tak perasan yang arwah nenek aku jalan paling luar.
Maksudnya bahagian tepi kereta lalu
Arwah Nenek aku bawa bag
Ini satu lagi kelalaian kami juga
Arwah Nenek aku pegang di hujung jari
Aku perasan ada kereta macam berhenti tepi kami
Tapi aku terfikir ada orang kenal kami nak tumpang kan kami
Tetiba cikyati aku cikna menjerit
Aku pandang, nampak orang tu tengah tarik bag arwah nenek aku
Arwah nenek aku tak lepas tangan dari bag
Dalam kereta tu penuh dengan orang seagama aku
Siap ada perempuan dan anak kecil
Aku macam orang bodoh tak buat apa2
Bila tengok arwah nenek aku tak lepas tangan
Pemandu tu tekan minyak sampai nenek aku terseret jauh
Dengan bantuan Allah..tangan nenek aku terlepas dari bag tu
Kalau tidak...aku tak dapat bayangkan apa akan jadi pada nenek aku
Elok kereta tu lepas simpang..kereta ayah aku lalu.
Kalau ayah aku laju sikit memang bertembung dengan peragut tu

Ayat pertama arwah nenek aku sebut "innalillahhiwainnaillahhirajiun"
Sambil urut2 dada. Arwah nenek aku sebut banyak kali untuk tenteram kan diri
Lepas cek doktor alhamdulillah takda pape sebab nenek aku dah tua masa tu
Kami risau sebab nampak masatu dada nenek aku tersembam
Arwah nenek aku cakap bukan dia taknak lepas tangan
Tapi tergamam sampai tak terlepas tangan dari bag tu

Aku tak faham macam mana dia boleh meragut dengan ada anak dalam kereta
Dengan ada isteri
Takkanlah isteri tu tak boleh nampak arwah nenek aku terseret macam mana
Kalau mak dia kena macamtu apa perasaan dia
Mak aku kata "orang macamtu takda perasaan"
Aku fobia lepas kejadian tu
Aku sentiasa berhati2
Terlalu berhati2...
Aku harap peragut tu dapat balasan seberatnya.

Sekarang pun arwah nenek aku dah takda
Semoga rohnya dicucuri rahmat.. Amiinnn

Sekian.

Don't Try This At Kuala Lumpur

Assalamualaikum

Aku suka duduk Labuan ni sebab Labuan ni selamat
Itu yang aku dengar masa mula2 sampai sini
Kebanyakan orang semenanjung yang duduk sini
Mesti cakap "Labuan Selamat"

Sepanjang duduk sini pun aku belum pernah dengar jenayah2 yang selalu berlaku di KL
Cuma baru2 ni aku dengar ada rumah2 yang mula kena pecah
Ni yang aku takut
Semoga kami dilindungiNYA..



Cuba tengok gambar atas ni
Tu yang aku cakap Labuan ni selamat
Relax je kakak ni bawa motor dengan bag sangkut tepi
Kalau kat KL ni.. sah2 lah kau kena ragut
(kebiasaannya)
Janganlah kau bawa motor dengan bag kat tepi kalau kat KL yer kak..
Aku tak pernah nampak lagi atau dengar orang kena ragut kat sini
Kawan aku yang asal Labuan pun tak pernah dengar pasal peragut

Aku cerita kat dia kalau kat KL sampai boleh menyebabkan kematian kalau diragut
Terus dia tanya aku "Habistu kenapa kau nak cepat2 pindah KL?"
Jungkit bahu je lah aku

Masa aku balik KL haritu
Lalu depan KLCC.. Tetiba aku nampak seorang penunggang motor ni tengah pegang leher seorang mat salleh
Mat salleh tu jalan berdua dengan kawan dia
Lepastu penunggang motor tu jalan je terus diikuti oleh seorang lagi kawan dia yang menunggang motor juga
Dalam hati aku pelik juga kenapa dengan orang tu
Aku tengok je lah terus penunggang tu
Dia lalu kat sebelah kereta kami
Dorang bawa motor sambil pandang sekeliling
Kebetulan ada seorang perempuan lalu kat laluan penjalan kaki. Bawa handbag kat bahu
Yang sorang bawa motor tu tunjuklah ke arah perempuan tu
Tapi sebab perempuan tu kat laluan penjalan kaki,mustahil lah penunggang motor ni lalu situ
Lepastu penunggang motor tu boleh buat aksi macam "rugi...rugi"
baru aku dapat tangkap sebenarnya dorang ni tengah cari mangsa untuk meragut
Jadi tadi dia nak ragut rantai mat salleh tu.. Tapi tak berjaya..

Tapi aku boleh pandang saja tanpa buat apa2..
Bila sekarang aku menyesal
Sepatutnya aku ambil no plate dorang dan beri pada polis berhampiran
Harap2 dorang dah dapat balasan dari Allah..

Mee Kari Seafood

Assalamualaikum

Hari Sabtu haritu Mr.R balik KL
Ada training...
Huuuu sampai Rabu ni...
Jadi sementara dia takda
Aku sajalah try buat mee kari
Memandangkan kari haritu menjadi...=)



Kat Labuan ni jangan aku nak mimpilah dapat kerang tu..(atau aku yang taktahu)
Tapi aku pelik jugakan.. Kalau aku makan kat Raff Restauran tu..hari2 ada kerang
Mungkin aku kot yang taktahu depa jual kerang kat mana

Kerang takda...Aku ganti ketam..
Aku beli ketam yang kecil2 jer tu..
Beli dua ekor RM5. Pakcik tu bagi free seekor lagi.
Terima kasih pakcik!!

Udang haritu besar lah yang amat..
Tapi takda pilihan..
Aku ambillah juga
Ingat taknak ambil banyak..
Tapi sebab brother tu dah kenal aku..
Dia suruh ambil setengah kilo dia bagi kurang harga..

Disebabkan mee kari ni rasanya sedap..
Aku letaklah resepi.
Kalau tak sedap..aku tak tayang.. heheh

Sumber rujukan: My Small Kitchen

Bahan2:
Mee kuning sebungkus
Ketam (Kerang/Ayam)
Udang (Rebus dan ambil air dia)
2 biji bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
Sedikit jintan manis (aku ambil secubit saja)
Sedikit jintan putih (secubit je aku pakai)
4-5 ulas bawang merah (Kisar)
2-3 ulas bawang putih (Kisar)
Halia (Kisar) -Sebab malas nak basuh2 blender..aku tumbuk sampai lumat
2 sudu makan cili kisar
4 sudu makan rempah kari(aku pakai rempah kari udang tu)
1 keping asam keping
Daun kari
Fish ball/cake
Tauhu yang timbul besar2 tu

Cara2:
Tumis bahan tumbuk sampai wangi.
Masukkan bunga lawang,kulit kayu manis,buah pelaga,daun kari,jintan manis&putih serta cili kisar dan rempah kari.
Biar sampai rempah betul2 masak dan keluar minyak.
Masuk ketam yang dibelah dua. Gaul rata. Biar2 jap. Macam nampak separuh masak.
Masukkan air udang tadi sikit (agak2 bagi boleh gaul tu)
Biar lagi. Nampak ada terbit minyak lagi tu.. Baru masukkan santan,asam keping,fish cake/ball dan tauhu.
Bila dah hampir mendidih masukkan lagi air udang tadi (Kalini agak2 nak pekat mana)
Masukkan udang yang dah rebus tadi.
Masukkan garam. Tambah gula sikit saja.
Rasa dah okay bolehlah tutup api!!!

Mee,taugeh dan sawi celur. Telur rebus.
Tapi sebab tadi taknak makan sawi,aku tukar kangkung. Sedap!
Hiris2kan cili merah
Memang Sedapp..

Monday, 3 September 2012

Celoteh Petang-Petang

Assalamualaikum

Huuuuhhh...
Lambatnya nak tunggu 5.30
Tak sabar nak balik
(serupa macam kat rumah ada 10 anak)
Heheh

Tengah takda kerja ni
Aku terjumpa lak gambar masa balik haritu
Keluar gi mid valley
Makan kat nando's (aku tak suka..)


Kakak aku
Baju biru tu adik aku 


Ni anak kakak aku Mikail
Dia ni tak nangis langsung dengan orang
Tu yang mak ayah aku suka tu
Masa ni mak aku mandikan dia
Mak aku asyik cakap "Tengok dia kenal orang jaga dia masa pantang"

Malam tadi sampai ahad ni mak aku jaga dia
Sebabnya kakak aku gi kursus kat seremban
Aku saja mesej mak aku tadi
Aku: Macam mana tidur dengan budak kecik malam tadi
Mak: Tu lah pasal. Dah lama tak tidurkan baby. Tapi sebaik Mikail tak ragam. Cuma nangis nak susu je.
Nak jaga cucu punya pasal abah siap beli kan buai biar senang tido.
Mikail ni susah tidur. Sayang sangat dengan mata dia tu.
Dari pagi sampai ke tengah malam nanti dia tak tidur.
Tu yang ayah aku belikan buai. Senang maksu aku nak jaga.

Aku: Hahah abah...abah... Rabu khamis ni nenek cuti nak bawa cucu gi mana?
Mak: Taktahu lagi. Takut abah malas nak bawa je.

Mak aku kerja. Jadi Isnin Selasa ni maksu aku jaga waktu mak aku kerja.
Tapi rabu dan seterusnya mak aku ambil cuti sebab nak jaga cucu.
Hahah
Tapi mak aku kata "mama cakap ada hal keluarga. Penting. Tak kuasa aku kata cuti sebab nak kena jaga cucu"
Hahah

Yang baju kelabu tu adik bongsu aku.
Bulan 10 ni dia PMR. Mak aku suruh aku balik nak bagi semangat kononnya.
(Insyaallah aku balik)
Mak aku dah sogok dia macam2 ni.
Kalau dia main2 juga aku taktahulah.
Tapi so far aku tengok dia takdalah main2.
Cuma harap dia dapat jawab dengan baik nanti..

Okay. Sekian.