Monday, 24 December 2012

Sekarang Baru Aku Faham Perasaan Korang

Assalamualaikum

Dulu lepas kahwin aku terus gi Labuan
Duduk sana 2 tahun.
Sepanjang dua tahun tu, banyak kenduri kendara,gathering keluarga aku ketinggalan..
Aku tak pergi..
Jadi memang aku jarang ditanya pasal2 anak ni..

Kalau ada pun aku boleh pandang sebelah mata
Aku boleh masuk telinga kanan keluar telinga kiri..

Sekarang.. Setiap gathering ke..kenduri ker.. mesti aku pergi..
PakMail mesti ajak aku..

Tiap kali aku kena tanya bab anak ni..Kalau sebelah aku..
Kalau ada PakMail,aku rasa confident jer..
Sebab PakMail mesti akan tolong jawabkan untuk aku

Bila sebelah sana.. Mr.R jarang ada sebelah aku..
Jadi bila asyik kena tanya..aku sorang saja yang nak kena jawab..
Soalannya "Bila lagi ni?"
"Bila lagi ni?"
Harini kau jumpa orang tu,dia tanya benda tu..
Esok ko jumpa orang sama,dia tanya benda sama..

Sekali dia tanya aku jawab Insyaallah..
Esok dia tanya aku jawab lagi Insyaallah..
Kali ketiga dia tanya.. Aku tanya balik bila apanya..?

Kalau aku tahu bila aku nak ada anak.. Aku tak risau pun..
Aku tak susah2 jumpa doktor untuk pastikan samada aku ada masalah atau tak..
Ini yang aku nampak.. Dorang tunding semua masalah tu ke arah aku..
Macam aku yang bermasalah kami belum ada anak lagi..
(bukan maksud aku Mr.R ada masalah pula)
Macam aku yang ada penyakit sebab kami belum ada anak..

Sekarang aku baru fahamlah perasaan korang yang dikelilingi orang2 macam ni..
Baru aku tahu kenapa ada sesetengah sampai rasa nak nangis bila kena tanya macam tu
Aku takda rasa nak nangis ke apa bila kena tanya soalan tu..
Cuma aku akan rasa nak marah sangat2 bila diorang seolah2 tuduh aku yang punca sebab takda anak lagi..
Andaikata memang aku punca sekalipun...Kenapa?

Rezeki... Faham tak rezeki...
Kalau ada penyakit sekalipun,kalau dah memang Tuhan nak bagi rezeki anak tu..
Insyaallah...Ada nya... 
Ini Tuhan dah tetapkan rezeki aku belum sampai... 
Belum lah.. Takyah la asyik tanya aku bila,bila,bila.. Aku sendiri taktahu bila..

****************************************************************

Boy...tahniah dengan keputusan pmr haritu... (19/12/2012)

****************************************************************

Sekian,Terima kasih

Wednesday, 19 December 2012

Menghilangkan mood aku

Assalamualaikum

Haritu ada sorang tukang urut tu(tapi dia bukan urut aku)
"adik tak dapat anak lagi?"
aku jawab belum
terus dia jawab "kesian nya"
Aku pandanglah pelik. aku tanyalah apasal kesian. Sebelah aku ada makcik aku.
"yelah kan kak.. kesian.. mesti laki nya nak anak"
Aku  cakap "apasal pula laki saya sorang nak anak. Saya pun nak anak,tapi belum dapat. saya pun kesian kat makcik." Aku senyum je..
Tukang urut tu pula yang pandang pelik kat aku.
Terus makcik aku cakap kan belum rezeki.. dah sampai rezeki nanti berderet2 anak.

Aku tak faham langsung kenapa dia cakap macam tu..

Tadi ada lagi orang tanya aku "macam mana..dah nak masuk 2013 ni"
Aku ketawa je lah.. Dia sambung "paling koman R(Mr.R) kena ada 5 orang anak"
Aku memang malas nak jawab sebab yang cakap tu lagi berumur dari aku.

Korang perasan tak statement orang tu macam aku 100% yang punca tak dapat anak lagi.
Apasal..kalau Mr.R tak dapat 5 orang anak,kenapa? Nak suruh Mr.R kahwin lain?

Cuma tadi bila fikir balik..sure orang tu takda niat pape... Cuma syaitan ni suka sangat menghasut aku supaya fikir bukan2..supaya syak wasangka yang buruk bila orang tanya aku pasal ni..

Padahal mood aku sangat baik lepas balik dari bercuti kat Langkawi...
Tapi tadi terus rasa macam "eh eh..tetiba lak cita pasal ni."

Ramai lagi orang yang kurang bernasib baik dari aku yang perlu kau kesian.
Dari kau kesian tak tentu hala,baik kau doakan aku cakap benda baik2.

Sekian.