Monday 10 September 2012

Mee Kari Seafood

Assalamualaikum

Hari Sabtu haritu Mr.R balik KL
Ada training...
Huuuu sampai Rabu ni...
Jadi sementara dia takda
Aku sajalah try buat mee kari
Memandangkan kari haritu menjadi...=)



Kat Labuan ni jangan aku nak mimpilah dapat kerang tu..(atau aku yang taktahu)
Tapi aku pelik jugakan.. Kalau aku makan kat Raff Restauran tu..hari2 ada kerang
Mungkin aku kot yang taktahu depa jual kerang kat mana

Kerang takda...Aku ganti ketam..
Aku beli ketam yang kecil2 jer tu..
Beli dua ekor RM5. Pakcik tu bagi free seekor lagi.
Terima kasih pakcik!!

Udang haritu besar lah yang amat..
Tapi takda pilihan..
Aku ambillah juga
Ingat taknak ambil banyak..
Tapi sebab brother tu dah kenal aku..
Dia suruh ambil setengah kilo dia bagi kurang harga..

Disebabkan mee kari ni rasanya sedap..
Aku letaklah resepi.
Kalau tak sedap..aku tak tayang.. heheh

Sumber rujukan: My Small Kitchen

Bahan2:
Mee kuning sebungkus
Ketam (Kerang/Ayam)
Udang (Rebus dan ambil air dia)
2 biji bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
Sedikit jintan manis (aku ambil secubit saja)
Sedikit jintan putih (secubit je aku pakai)
4-5 ulas bawang merah (Kisar)
2-3 ulas bawang putih (Kisar)
Halia (Kisar) -Sebab malas nak basuh2 blender..aku tumbuk sampai lumat
2 sudu makan cili kisar
4 sudu makan rempah kari(aku pakai rempah kari udang tu)
1 keping asam keping
Daun kari
Fish ball/cake
Tauhu yang timbul besar2 tu

Cara2:
Tumis bahan tumbuk sampai wangi.
Masukkan bunga lawang,kulit kayu manis,buah pelaga,daun kari,jintan manis&putih serta cili kisar dan rempah kari.
Biar sampai rempah betul2 masak dan keluar minyak.
Masuk ketam yang dibelah dua. Gaul rata. Biar2 jap. Macam nampak separuh masak.
Masukkan air udang tadi sikit (agak2 bagi boleh gaul tu)
Biar lagi. Nampak ada terbit minyak lagi tu.. Baru masukkan santan,asam keping,fish cake/ball dan tauhu.
Bila dah hampir mendidih masukkan lagi air udang tadi (Kalini agak2 nak pekat mana)
Masukkan udang yang dah rebus tadi.
Masukkan garam. Tambah gula sikit saja.
Rasa dah okay bolehlah tutup api!!!

Mee,taugeh dan sawi celur. Telur rebus.
Tapi sebab tadi taknak makan sawi,aku tukar kangkung. Sedap!
Hiris2kan cili merah
Memang Sedapp..

No comments:

Post a Comment