Thursday, 30 August 2012

Bekalan Dari MertuaKu

Assalamualaikum


Tadi tengahari dapat barang yang dipos oleh mak mertuaku
Biasalah akukan menantu perempuan kesayangan
Haahhha
Dah pokcik ni anak lelakitunggal
Haruslah aku menantu perempuan sorangkan



Banyak gak yang MIL aku poskan
Walaupun ada hancur2 sikit tapi masih boleh makan
Semua makanan2 ringan je
Serunding daging
Kerepek serunding
Kuih bangkit
Keropok mentah
Keropok masak
Ada dodol
Ada buah salak,asam jawa yang dari pokok tu..
Mesti anak dia ngadu kat sini takda makanan la tew...
Hahahha

Dan yang paling aku tak tahan MIL aku poskan ini kat kami..
Tau apadia???
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......
                                                       ......


Ni haaaa....
PETAI!!!!
Biasalahkan...
Kat dalam rumah ni ada hantu petaiiii..
"taknak ngaku suka petai" kata Mr.R kat aku

Hahahah

Terima Kasih yer ma...
Sebab ingat anak menantu kat sini






Okay sekian.


Wednesday, 29 August 2012

Kuah Lodeh

Assalamualaikum

Ni pun makanan wajib kalau raya
Kuah lodeh.
Kalau kat rumah PakMail..
Lagi satu makanan wajib aku ialah sambal goreng
Yang ada pedal hati ayam semua tu
Sangat lazat!!!
Tapi aku tak buatlah raya haritu
Sebabnya nak beli pedal semua tu macam taktahu lak
Jadi menu haritu cuma lemang,nasi impit, kuah lodeh dan rendang ayam





Resepi ni pun aku letak juga untuk kegunaan masa akan datang

Bahan2:
3 biji bawang merah*
Kunyit Hidup sikit saja* (takyah kuning sangat tak best)
Segenggam ikan bilis* (*kisar)
1 batang Lada Merah (hiris)
1-2 batang serai (ketuk)
2-3 hiris lengkuas (ketuk)
Santan

Sayur2:
Kacang panjang
Pucuk kering
Soo hoon
Tauhu digoreng dan hiris
Lobak Merah
Tempe (aku tak goreng sebab KakJah tak pernah goreng dulu)
Kobis

Cara2:
Tumis bahan kisar bersama hirisan lada hidup
Dah wangi dan kuning2 sikit masukkan santan
Biar santan masak dan masukkan serai dan juga lengkuas
Perasakan garam
Dah sedap masukkan sayur mayur.
Tutup api
Siap!!!

Tuesday, 28 August 2012

Rendang Ayam

 Assalamualaikum

Haritu buat rendang ayam masa raya
Selalu tengok KakJah je yang buat
Aku tolong gaul2 je.
Itupun kalau khidmat diperlukan
Bila raya sendiri dan bersuami
Terpaksa jugalah buat
Baru sibuk kau nak tanya mak kau kan..


Mr.R suka rendang kering2
Aku suka ada banyak serdak
Percubaan pertama yang menjadi
Mr.R kata boleh buat open house tahun ni
Takda maknanya bang oi..
Seekor ayam bolehlah

Aku tampal resepi untuk kegunaan aku di masa akan datang

Bahan2:
Ayam seekor
Cili kering*
2 bawang besar*
3 bawang putih*
2" halia*
2" lengkuas*
1" kunyit hidup
2-3 batang serai*
Cili Padi 3 batang* (Kisar)
Santan (satu biji kelapa)
Kerisik (1-2 sudu makan)
Asam keping 1
Daun limau purut 3-4 helai
Daun kunyit 1 helai hiris halus

Cara2:
Masukkan semua bahan kisar dan daun limau purut dalam kuali
Tunggu air kering (masa buat haritu aku tengok macam dah tak didih2 tu)
Masukkan santan
Tunggu betul2 masak
Masukkan ayam (sebab ayam ni ayam biasa jadi masuk time ni sebab taknak hancur. Tapi kalau ayam kampung masukkan masa sebelum masuk santan sebab ayam kampung lambat masak)
Tunggu sampai minyak ayam tu keluar (nanti nampak ada minyak atas kuah tu)..
Masukkan gula, garam dan asam keping,
Gaul dan rasa sedap tak sedap
Ayam masak.
Masukkan kerisik. Gaul
Masukkan daun kunyit. Gaul lagi bagi sebati dan ada bau2 sedap.
Siap!!

Nota: KakJah cakap jangan terlebih kunyit nanti rasa pelik. Lengkuas pun jangan banyak sangat.
Malam buat tu jangan kering sangat. Biar basah2 dulu. Esok pagi baru keringkan lagi. Kalau tak nanti kering sangat tak best pula.

Monday, 27 August 2012

Kari Kambing

Assalamualaikum



Semalam tengahari masak kari kambing..
Belum pernah buat kari.. Apa kari pun tak pernah..
Mr.R beli kambing.. Almaklumlah..
Kat sini takda yang fresh... Nak jumpa daging fresh pun tak pernah..
Melainkan raya haji nanti (ke aku yang taktahu tempat2 yang jual)
Jadi aku cakaplah kat Mr.R
Nak try buat kari. Kalau tak jadi kita buang.
Hahahah
Dah kaya sangat ke.. Mr.R cakap kat aku..



Sangat sedap.. (tapi asal dalam gambar tak nampak minyak atas kuah tu)
Kira untuk cubaan pertama macamni.. Boleh dikatakan menjadilah..
Kalau air tangan mak aku mestilah lagi sedap..
Mr.R pun kata sedap.. (dah ini seorang je pelanggan aku kan)

Aku ikut je cara masak kari daging mak aku..
Aku nak tempek resepi

Bahan2:
Kambing/daging/ayam
Bawang merah 3 ulas (sebab kambing aku sikit saja)
Bawang putih 3 ulas
Halia seketul (sederhana banyak)
Daun kari
Santan
Asam keping 1
Buah pelaga 1
Kayu manis 1
Bunga lawang 1(satu kelopak je)
Rempah kari daging (aku pakai adabi sebab kat sini takda Babas)

Cara2:
Tumis bawang merah,bawang putih dan halia yang dimayang halus. Masukkan sekali
rempah tiga sekawan tu. Campak daun kari dalam 5 helai.
Bagi wangi. Bawang pun dah kuning2 sikit.. Masukkan rempah kari daging yang dibancuh sedikit dengan air. Kacau2 bagi rempah masak. Bagi pecah2 minyak.
Masukkan kambing/daging. Gaul. Biarkan jap. (sampai air daging tu kering rasa). Sambil2 kacau.
Masukkan air 1 cawan. Tunggulah daging tu empuk. Kalau air kering masukkan air lagi.
Bila dah empuk sikit boleh masukkan kentang. Gaul. Tunggu kentang empuk.
Dah empuk tu, biar air kering sikit. Lepastu akan nampak minyak2 kat atas kuah tu. Bau pun dah sedap. Masukkan santan. Sebab daging aku sikit je, santan aku pun sikit je.
Masukkan garam. Dah agak mendidih masukkan asam keping. Siap!!

Thursday, 23 August 2012

Sekeping Gambar Hari Raya


Assalamualaikum



Aku cilok gambar ni dari fb sepupu aku
Mak dengan ayah aku bajet sedondon lah tu
Hensem pula aku tengok ayah aku ni.
Mak aku??
Mak aku yang keronsang di dagu dari jauh dah nampak tu..
Hahah
Seronoknya aku rasa..
Tahun depan aku tak kira apapun mesti berhari raya dengan keluarga juga
Aku jegil mata kat Mr.R sekarang.
Hahaha



Ni beraya kat rumah cikzu (tudung coklat) aku ni
Kat JB
Adik beradik mak aku 7 orang..
Yang kat dalam ni 4 orang 
Yang kat tengah2 tu atuk aku.
Nenek aku dah takda.. Nenek aku meninggal seminggu lepas aku tunang.

Mesti lepas beraya rumah cikzu dorang beraya mana2 lagi ni

Dulu2...
Biasa malam raya kami dah ada kat kg.
Malam raya tu dah gilir2 cop dan guna iron baju

Lepastu main mercun
Mak akulah yang menyeludup mercun
Banyak gila weh mercun mak aku beli
Tapi buka mercun haram ok..
Sukalah sepupu2 aku yang sebaya adik aku
yang bahaya2 cikjek (kiri sekali baju biru) aku yang bakar kan
Nanti dengar nenek aku kata
"mak ni punyalah marah anak orang main mercun. Bila cucunya balik cucunya pula yang main"
Heheehh

Esok tu aku suka sangat kalau beraya kat kg2 yang nama dia ada parit
Parit Sulung, Parit Tengah, Parit Jawa
Rumah sedara2 yang dah tua2...
Masa tu arwah nenek aku pun sihat lagi
Lepastu terus beraya ke Johor Tenggara,Mersing,Batu Pahat.
Ohhhwww... Bestnya zaman2 dulu...
Masatu pun duit raya banyak dapat
Kena pula aku dengan kakak aku cucu pertama
Jadi duit yang pakcik makcik bagi lebihlah sikit..

Sekarang ni mengharap duit raya dari laki aku je lah..
Heheheh

Okay
Sekian.

Sunday, 19 August 2012

Ramadhan Terakhir

Assalamualaikum

Semoga kita dipertemukan lagi dengan Ramadhan akan datang
Ya mati itu pasti
Cuma masa dan cara saja dirahsiakan

Sekadar kenangan untukku sendiri
Harini (malam raya) ayah mertua kakak ku meninggal
Terasa masih terbayang wajah dan keletahnya.
Sesiapa sahaja terbaca post ni
Mungkin boleh sedekah kan doa untuk arwah..
Semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat Allah..
AlFatihah


Tuesday, 14 August 2012

Raya Kami Di Labuan

Assalamualaikum

Inilah first time raya tanpa family
Aku tak bagi Mr.R pasang lagu raya
Kalau nak dengar juga
Dengar guna earphone
Berani dia ngomel2
Kang aku melalak nak balik KL jenuh dia kan
Tiket dah sold out okay.
Jadi..layankan jelah bini dia ni..

Mr.R kena standby tahun ni
Dia kata kalau aku nak balik.. dia benarkan
Tapi tergamak pulak kan aku biar dia raya seorang diri
Mestilah aku pun tak balik

Rumah aku berserabut gila sekarang
Nak mengemas sabtu ahad tak sempat
(padahal malas sebenarnya)
Sebabnya sabtu ahad kerja
Sempat tapi bila dah balik kerja tu
Masak semua jadi letih pula
Lepas sahur bohong sangatlah kan kalau aku nak mengemop semua
Terkejut laki aku tengok aku pegang batang mop pagi2
Bila bangun siap2 terus pergi kerja.
Pukul 2,3 petang balik.. sembahyang bagai terus siap2 ke dapur
Huuu... Memang ke laut lah mode mengemas aku

Dengan baju tak berlipat bertimbun
Bagai rumah dihuni oleh 10 orang anak kecil
Padahal 2 orang makhluk saja
Nak mengagihkan kerja melipat pada rakyat jelata aku sorang tu...
Macam tak patut pula
Makanya...untuk menghilangkan sakit mata aku memandang bilik laundry aku tu...
Aku kunci tak bagi rakyat jelata aku nampak
Kalau dia nampak nanti seminggu dia perli aku

Kuih raya??? Memang semangat aku nak buat
Hahah raya tinggal berapa hari lagi baru kau nak kalut buatkan
Ala...dapat 2,3 jenis pun dah okay
Nak makan pun kami saja
Pintu rumah aku memang akan tertutup raya ni
Kalau terbuka pun takda siapa pun nak datang

Rendang? Lodeh? Ketupat?
Takda makna raya tanpa ketupat
Makanya aku dengan Mr.R dah plan nak masak rendang ayam
Kuah lodeh dan ketupat segera.
Lemang jangan dilupakan yer bang... Hahaha

Solat raya?
Insyaallah kami akan solat raya di surau selalu ni

Lepas solat??
Lepas solat apalagi...
No no bukan membongkang yer
Menyerbu rumah2 yang tak balik beraya juga
Lagipun awal2 lagi diorang dah ajak datang rumah diorang raya ni
Diorang ni pun semua orang semenanjung yang senasib aku

Okaylah
Apapun....
Semoga kita dapat dipertemukan lagi Ramadhan akan datang
Semoga Ramadhan kalini memberi banyak berkah pada aku dan keluarga
Semoga Ramadhan kalini memberi berita gembira buat aku dan suami.


Sekian






Friday, 10 August 2012

Berbuka Semalam

Assalamualaikum

Wehhh...
Semalam aku berbuka di Hotel Tiara lagi
Yer lagi..
Nak buat macam mana..
Ada orang belanja.
Kami terima je lah dengan tangan terbuka.

Bak kata "Rezeki Jangan Ditolak"
Walaupun sudah sedaya upaya menolak
Heheh

Sebaiklah buffet semalam tak sama dengan haritu
Kalau tak muakkk juga wehh...
Kek dia sedaaapppp gila lah...
Kami ambil apa yang kami nak makan je
Takdalah ambil banyak2
Sekali tak habis..

Masa sebelum nak balik tu
Tertengok kat meja sebelah kami
Satu pinggan dia penuh dengan sate tak habis
Adalah dalam 20 cucuk aku rasa
Aku memang perasan diorang ambil banyak gila
Terkejut gak masa tengok tu
Yelah...
Memanglah tak kisahkan
Korang dah bayar kan...
Suka hatilah kan nak ambil banyak mana...
*Ko sibuk apahal kata dia*

Entahlah..
Aku rasa walaupun makan buffet
Dah bayar RM47 seorang...
Tak perlu kot nak membazir sampai macamtu
Rasa sedih je aku tengok makanan tu terbuang macamtu.
Ambillah sikit2..
Mungkin diorang takut habis kot
Tapi seriuslah takkan habis nya makanan tu

Rabu haritu ada orang belanja nasi kandar
Kat Restoran Deen
Kat sini je yang paling menepati selera
Masa makan tu..Aku makan seperti biasalah kan
Tetiba aku perasan isteri2 lain ambil polystyrene nak bungkus nasi kandar diorang
Diorang tak habis makan
Aku sorang je isteri yang berjaya habiskan nasi tu
Tetiba aku terasa malu
Nampak noo aku pelahap erh???
Taklah...*kata aku dalam hati*

Apahal aku mengurangkan pahala puasa aku harini



Wednesday, 8 August 2012

Char Kuey Teow

Assalamualaikum

Semalam berbuka dengan char kuey teow
Kononnnya..
Teringin sangat makan char kuey teow
Tapi kat Labuan takda pula
Mesti kata korang masak lah sendiri..
Yer.. Kalau aku masak rasa macam tak sama juga
Tapi aku belum pernah cuba
Makanya semalam try juga



Aku dah kata kat Mr.R
Kalau tak sedap, esok(harini) aku belanja dia makan
Mr.R pula saiko2 aku
Buatlah yang aku punya dulu.
Bila rasa sedap baru buat dia punya
(macamlah kau boleh rasakan..)
Nekad buatlah juga
Alhamdulillah....
Seeedddaaapppp
(Tapi aku pernah makan yang lagi sedaplah)

Jadi...
Bila masakan menjadi,haruslah tempek resepi di sini yer..
Untuk kegunaan di masa diperlukan
Bahan rujukan: Dunia Dari Dapur KakJee dan Table for 2...or more

Bahan2:
Kuey teow - sebungkus
Bawang putih tumbuk - 6 ulas (kecil2 je bawang aku ni)
Udang - 6 ekor
Kucai
Taugeh
Telur - 2 biji

(Perasa untuk satu kali goreng)
Kicap - 3 sudu besar
Kicap pekat - 1 sudu besar
Sos Ikan - 1 sudu kecil
Pes cili - 1 sudu kecil (pes cili ni aku tumis bawang merah tumbuk halus 2 biji dah wangi masuk cili kisar sampai masak)

Cara2:
Semua bahan bahagi dua.
Panas kan minyak. Masuk udang. Goreng agak2 dah wangi. Ketepikan
Masukkan bawang putih tumbuk. Bagi wangi.
Masukkan kuey teow. Kacau2 bagi rata. (aku biar lama gak)
Masukkan sikit taugeh dan kucai. Gaul. (lama gak yang ni)
Masukkan perasa kicap2 dan pes cili. Gaul.
Pecahkan telur. Biar garing sikit. Masukkan tambahan kucai. Gaul
Sambil tu masukkan udang tadi,taugeh.
Kacau sekejap terus angkat.

Cuma yang tak berapa best kuali aku tu cepat hangus bila api besar.

Okay. Sekian.

Monday, 6 August 2012

Lee Chong Wei - Badminton Olimpik 2012




Assalamualaikum


Harini 18 Ramadhan 1433
Nuzul Quran


http://www.hmetro.com.my/myMetro/Gallery/FotoMenarik/1010.jpg

Kalah bermaruah. Nampak semangat Datuk Lee Chong Wei berlawan sampai habis.
21-15, 10-21, 19-21
Rasanya malam tadi sesiapa saja boleh menang. Cuma rezeki menyebelahi Lin Dan.
(London)

4 August 2012

Assalamualaikum

4 August haritu birthday Mr.R
Takda sambutan apa2 pun
Cuma biasalah kan bagi kad dan hadiah
Bagi kad dan hadiah pun lambat2 sikit
Sebabnya pokcik tu merajuk gedik dengan aku
Heheh
Tapi tahun ni ramai pula yang wish kat dia
Almaklumlah orang dah pandai main mukabuku
Hahah

Kebetulan buka puasa haritu ada rezeki
Orang belanja berbuka puasa di Hotel Tiara
Aku tengok iklan dia satu kepala RM47.10
Terima kasih yer...



                                 Penuhkan meja kami. Biasalah nafsu mengatasi segalanya.


                                                    Ini pinggan Mr.R. Pinggan aku tak boleh tunjuk.


                                                        Rojak buah dia sedap.


         Dimsum Tiara Hotel sedap gila. 1st Time makan masa owner hotel ni belanja Mr.R. Memang sedap!


             Ni yang panggang2 punya. Ada kambing sotong udang..... Macamlah korang tak nampak kan.


                                              Sate pun sedap. Apa jer yang tak sedap untuk ekau wey.

                                Yang aku nak makan sangat. Nahhh ambil lemang dan rendang daging

Tapi rambang2 mata pun nak makan banyak mana sangat kan
Macam biasalah
Berbuka pukul 6.30 pm
Pukul 7.30 pm tu kami dah kalut nak balik
Sebab isyak pukul 7.50
Kang terlajak terawikh pula
Kami ambil sekali tu je lah
Lepas berbuka tu takda bangun2 dah repeat
Lepas sembahyang mahgrib ambil buah dan aiskrim terus balik
Padahal banyak lagi menu kami tak ambil
Nasi ayam, laksa Tiara,Mee kari
Air2 dia yang pelbagai pilihan.
Perggghhhhh rambang mata wehhhh
Kat sini bagi aku yang sedap dimsum dan rendang itik.

Kira tu celebrate untuk Mr.R lah tu
Ada kek semua.
Aci tak??
Heheh




Bila makan kat luar baru ambil gambar
Ni pun Mr.R yang rajin ambil
Kat rumah masing2 malas nak pegang camera

Okay sekian

Friday, 3 August 2012

Puasaku harini

Assalamualaikum

Kami di Labuan dah selamat berbuka
Walaupun berbuka dengan sambal telur dan sayur kacang panjang+udang galah sahaja
Bila memasak sendiri rasa enak selera sangat

Bulan puasa ni
Memang kami takda tambah2 nasi
Mula2 buat 2 pot tak habis
Esoknya kurangkan 1\2
pun tak habis
La ni buat 1 pot saja
Itu pun tak habis weiii
Selalu memang pokcik tu yang bertambah
Bila puasa2 ni dia tak booleh nak makan banyak

Hasilnya..........
Seluar dia yang entah tahun berapa tu
dia bole muat
sampai tercerut2

Weh padahal bukan ni aku nak cita
hahah
okay
selamat berbuka pada yang lain

sekian

Ini Menu 1st Puasa

Assalamualaikum

Hahah
Ni sepatutnya aku publish masa puasa pertama haritu
Tapi lupa pula.
Almaklumlah masa tu kat KL kan.
Bila dah sampai Labuan lupa nak menayang

Ni kat umah KakJah dan Pak Mail
KakJah buat mee bandung
Special untuk anakmenantu2 yang balik
Mee bandung KakJah ramai kata sedap.
Ayah aku suruh benti kerja meniaga mee bandung
Memang takda makna lah kan mak aku nak benti
Hahah



Sila fokus pada kuah mee bandung
Itu kerja aku lah tu
Bawa penuh sangat
Menceceh2 nak sampai ke depan
Tangan gigil
Kata puasa pertama kan...


Inilah makanan yang menjadi idaman laki aku nih.
First time dia makan sebelum kahwin dulu
Dulu nak minta buatkan lagi segan..
Sekarang siap request kat mak aku kan..


Bagi dekat lagi...
Astagfirullahalhazim...
Takda niat nak meliurkan orang yang sedang berpuasa yer...
Tapi aku tengok sekarang pun aku terliur wehh...

Aku nak balik KL......!!!!!

Thursday, 2 August 2012

Hai Anak Sedara

Assalamualaikum

Anak sedara Mr.R call aku
Tetiba dia cakap
selamat hari jadi kakchu
aku dah gelak yang amatlah
birthday aku bulan satu!!!
hahah

Dia salah faham lah tuh
Mesti mak mertua aku cakap
Birthday acu
Acu tu refer to laki aku
Dia ingat aku
Mahu aku tak gelak
Dahlah birthday Mr.R sabtu
bukan harini
hahah

Aku kata hari sabtu lah
bukan harini
Dia duk gaduh juga cakap harini lah
Aku saja nyakat dia lagi
Lastly dia diam
hahah

Ni lah dia Qistina
Memang kalau aku balik
Mesti dia nak ikut aku gi mana
Selalu pun kalau aku balik rumah Mr.R
Asal nak keluar memang aku akan bawa dia
Sekarang dia dah kenal nombor dan tahu nak calling2
Jadi selalulah dia call hp Mr.R
Tapi nak cakapnya dengan aku

Dia ada adik
Adik dia lagi kelakar
Kalau aku balik
Jenuhlah asyik pandaaaang je aku
Bila ada orang block dia dari nampak aku
Nanti dia jerit tepilahhhhhh
Siap tangan tepis
Memang aku gelaklah
Mak mertua aku pun kenalah juga
Suruh ketepi sebab nak tengok aku.
Bebudak....

Okay sekian