Wednesday, 29 August 2012

Kuah Lodeh

Assalamualaikum

Ni pun makanan wajib kalau raya
Kuah lodeh.
Kalau kat rumah PakMail..
Lagi satu makanan wajib aku ialah sambal goreng
Yang ada pedal hati ayam semua tu
Sangat lazat!!!
Tapi aku tak buatlah raya haritu
Sebabnya nak beli pedal semua tu macam taktahu lak
Jadi menu haritu cuma lemang,nasi impit, kuah lodeh dan rendang ayam





Resepi ni pun aku letak juga untuk kegunaan masa akan datang

Bahan2:
3 biji bawang merah*
Kunyit Hidup sikit saja* (takyah kuning sangat tak best)
Segenggam ikan bilis* (*kisar)
1 batang Lada Merah (hiris)
1-2 batang serai (ketuk)
2-3 hiris lengkuas (ketuk)
Santan

Sayur2:
Kacang panjang
Pucuk kering
Soo hoon
Tauhu digoreng dan hiris
Lobak Merah
Tempe (aku tak goreng sebab KakJah tak pernah goreng dulu)
Kobis

Cara2:
Tumis bahan kisar bersama hirisan lada hidup
Dah wangi dan kuning2 sikit masukkan santan
Biar santan masak dan masukkan serai dan juga lengkuas
Perasakan garam
Dah sedap masukkan sayur mayur.
Tutup api
Siap!!!

No comments:

Post a Comment