Wednesday 8 August 2012

Char Kuey Teow

Assalamualaikum

Semalam berbuka dengan char kuey teow
Kononnnya..
Teringin sangat makan char kuey teow
Tapi kat Labuan takda pula
Mesti kata korang masak lah sendiri..
Yer.. Kalau aku masak rasa macam tak sama juga
Tapi aku belum pernah cuba
Makanya semalam try juga



Aku dah kata kat Mr.R
Kalau tak sedap, esok(harini) aku belanja dia makan
Mr.R pula saiko2 aku
Buatlah yang aku punya dulu.
Bila rasa sedap baru buat dia punya
(macamlah kau boleh rasakan..)
Nekad buatlah juga
Alhamdulillah....
Seeedddaaapppp
(Tapi aku pernah makan yang lagi sedaplah)

Jadi...
Bila masakan menjadi,haruslah tempek resepi di sini yer..
Untuk kegunaan di masa diperlukan
Bahan rujukan: Dunia Dari Dapur KakJee dan Table for 2...or more

Bahan2:
Kuey teow - sebungkus
Bawang putih tumbuk - 6 ulas (kecil2 je bawang aku ni)
Udang - 6 ekor
Kucai
Taugeh
Telur - 2 biji

(Perasa untuk satu kali goreng)
Kicap - 3 sudu besar
Kicap pekat - 1 sudu besar
Sos Ikan - 1 sudu kecil
Pes cili - 1 sudu kecil (pes cili ni aku tumis bawang merah tumbuk halus 2 biji dah wangi masuk cili kisar sampai masak)

Cara2:
Semua bahan bahagi dua.
Panas kan minyak. Masuk udang. Goreng agak2 dah wangi. Ketepikan
Masukkan bawang putih tumbuk. Bagi wangi.
Masukkan kuey teow. Kacau2 bagi rata. (aku biar lama gak)
Masukkan sikit taugeh dan kucai. Gaul. (lama gak yang ni)
Masukkan perasa kicap2 dan pes cili. Gaul.
Pecahkan telur. Biar garing sikit. Masukkan tambahan kucai. Gaul
Sambil tu masukkan udang tadi,taugeh.
Kacau sekejap terus angkat.

Cuma yang tak berapa best kuali aku tu cepat hangus bila api besar.

Okay. Sekian.

2 comments:

  1. oh terliurnya saya... nak cuba la...wink wink

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmp..tapi makan yang kat warung punya lagi sedap eka..=)

      Delete