Monday, 27 August 2012

Kari Kambing

Assalamualaikum



Semalam tengahari masak kari kambing..
Belum pernah buat kari.. Apa kari pun tak pernah..
Mr.R beli kambing.. Almaklumlah..
Kat sini takda yang fresh... Nak jumpa daging fresh pun tak pernah..
Melainkan raya haji nanti (ke aku yang taktahu tempat2 yang jual)
Jadi aku cakaplah kat Mr.R
Nak try buat kari. Kalau tak jadi kita buang.
Hahahah
Dah kaya sangat ke.. Mr.R cakap kat aku..



Sangat sedap.. (tapi asal dalam gambar tak nampak minyak atas kuah tu)
Kira untuk cubaan pertama macamni.. Boleh dikatakan menjadilah..
Kalau air tangan mak aku mestilah lagi sedap..
Mr.R pun kata sedap.. (dah ini seorang je pelanggan aku kan)

Aku ikut je cara masak kari daging mak aku..
Aku nak tempek resepi

Bahan2:
Kambing/daging/ayam
Bawang merah 3 ulas (sebab kambing aku sikit saja)
Bawang putih 3 ulas
Halia seketul (sederhana banyak)
Daun kari
Santan
Asam keping 1
Buah pelaga 1
Kayu manis 1
Bunga lawang 1(satu kelopak je)
Rempah kari daging (aku pakai adabi sebab kat sini takda Babas)

Cara2:
Tumis bawang merah,bawang putih dan halia yang dimayang halus. Masukkan sekali
rempah tiga sekawan tu. Campak daun kari dalam 5 helai.
Bagi wangi. Bawang pun dah kuning2 sikit.. Masukkan rempah kari daging yang dibancuh sedikit dengan air. Kacau2 bagi rempah masak. Bagi pecah2 minyak.
Masukkan kambing/daging. Gaul. Biarkan jap. (sampai air daging tu kering rasa). Sambil2 kacau.
Masukkan air 1 cawan. Tunggulah daging tu empuk. Kalau air kering masukkan air lagi.
Bila dah empuk sikit boleh masukkan kentang. Gaul. Tunggu kentang empuk.
Dah empuk tu, biar air kering sikit. Lepastu akan nampak minyak2 kat atas kuah tu. Bau pun dah sedap. Masukkan santan. Sebab daging aku sikit je, santan aku pun sikit je.
Masukkan garam. Dah agak mendidih masukkan asam keping. Siap!!

No comments:

Post a Comment