Sunday, 29 January 2012

KuewTeow Goreng

Assalamualaikum...

Lamanya tidak update blog... Mood kurang baik sikit... Tapi sekarang dah okay... Tak gitu Mr.R... =)
Tengah menaip,terpandang tangan di keyboard... Ohhhh tidak!!! Kenapa tanganku makin hitam ni.... Adoi... sudahlah nak balik KL Sabtu ni.... KL? Wah... hati berbunga riang gitu... Sabtu ini sehingga 9hbFeb kami akan balik KL... Ada kenduri kat Kelantan... Yer...My husband cucu Kelantan... Sepupu Mr.R kahwin... Inilah first time lepas kahwin,aku balik kampung Mr.R... Apalah agaknya jadi kat sana yer... Mesti akan ada yang bertanya soalan yang tidak best untuk aku jawab... Hahahah... Akan ku berkepit sahaja dengan suamiku sebab aku ni tak pandai bergaul sangat... Erh,ye ke...? =)


Pagi tadi merangkap lunch aku buat kuewteow goreng... Aku keluarkan sotong udang semua pun dah lewat... Pukul 10 barulah aku start masak.. Aku pula jenisnya masak tersangatlah lambat... Kalau aku masak cepat2,mesti rasanya ada je yang terkurang... Kena masak dengan penuh cermat dan perasaan, baru hasilnya sedap... Mr.R suka sangat dengan kuewteow... Dulu sebelum kahwin,pernah sekali mak aku masakkan kuewteow ni untuk dia... Start tu lah dia jatuh cinta dengan kuewteow goreng... Sebaiklah aku masak ada juga lah sipi2 macam mak aku masak...




Tadi makan kuewteow ni dengan nugget ikan yang ada seaweed... Nugget tu sangat tak sedap... Mr.R lah yang nak sangat nugget tu... Beli jugalah... Bila goreng tadi, isi dalam dia macam terkeluar dari salutan serbuk roti dia... Tapi kena makan jugalah... Nak goreng telur macam baru sangat makan telur... Huhuh... Aku pula belum pernah pecahkan telur masa goreng mee,kuewteow atau bihun... Sebab tak pandai nak agak masa bila nak gaul tu... Boleh pula macam tu... Tapi bila tengok orang lain goreng mee semua pecahkan telur sangatlah berselera...



Ini resepi dari mak aku... Kami adik beradik kalau balik rumah,mesti nak mak aku goreng kuewteow... Entahlah...kami suka kuewteow yang digoreng mak aku ni... Memang sedap... Tapi malangnya air tanganku tak sama dengan air tangan bondaku... =) Yang aku perasan,kebanyakan orang goreng kuewteow tak guna ikan bilis... Tapi bondaku guna ikan bilis... Mungkin itu rahsianya kot...

Bahan-bahan:
Kuewteow 1 bungkus
Sotong,Udang
Cili Kering 10 batang rebus*
Bawang besar yang sederhana 2 Biji*
Bawang putih 2 ulas*
Ikan bilis (segenggam)* *Semua dikisar bersama
Taugeh,Kucai
Kicap masin
Garam

Cara-Cara:
1) Tumiskan bahan yang diblend sampai masak atau pecah minyak
2) Masukkan makanan laut anda. Kalau ada kerang lagi sedap. Gaul sekejap.
3) Masukkan garam dan kicap. Perasakan. Masinkan sikit sebab nanti dah masukkan taugeh dan kuewteow akan jadi tawar. Kalau dah sedap teruskan langkah seterusnya.
4) Masukkan daun kucai/sawi dahulu. Gaul
5) Masukkan kuewteow dan taugeh sekali. Gaul bagi rata. Rasa dulu. Kurang confident, jeritlah macam aku "Abang......tolong rasakan sedap ke tak!!"

No comments:

Post a Comment