Wednesday, 22 May 2013

Bersyukurlah..

Assalamualaikum


Pagi..
Harini Mr.R pergi Labuan.. Seminggu.. Kejap jer tu.. Alih2 dia call suruh ambil dah.. Semoga semua urusan berjalan baik erh..

Macam biasa pagi2 ambil kelapa.. Kelapa pun sebelah saja.. Memang dia pembekal kelapa.. Tapi kena ambil pagi2 sebab pukul 7 kelapa sampai.. Pukul 7.30 kelapa habis dah.. Bukan sikit kelapa tu.. Banyak.. Beribu2.. Aku pun pelik macam mana boleh cepat betul habis..

Aku,PakMail dengan Yanto yang tolong.. Aku tolong kira.. Thanks abah..

Kelapa ni akan datang satu lori. Dalam lori tu beribu-ribu biji kelapa.. Jadi semua yang datang pagi tu akan pilih2 dulu. Orang yang bekal kelapa ni akan bagi keutamaan kepada pelanggan tetap dia. Aku salah seoranglah.. Sambil2 tu dia akan asingkan lebih kurang 1500 biji untuk pelanggan tetap dia kat Batu Caves. Selebihnya kalau ada orang nak beli baru dia bagi.. Aku taklah sampai 1500 biji. Kaya aku kalau sehari 1500 biji. Jual sebiji RM5.. Sehari berapa dah.. Huuu kaya kaya.. Tapi tu bukan kitorang lah.. Kitorang tak sampai 100 biji pun sehari. Hahah bezakan.. Aku pun pelik macam mana diorang boleh habiskan kelapa tu.. Tapi apa nak hairan.. Kat situ kawasan pelancong keluar masuk.. Sesetengah negara memang susah nak jumpa kelapa ni..

Bila habis baki dalam lori tu,kelapa yang dia dah asingkan untuk Batu Caves tu dia takkan jual untuk orang lain dah.. Tetiba datang seorang lelaki ni naik motor nak beli kelapa.. Dia minta dalam 20 biji saja.. Pembekal kelapa tu marah2 sebab datang lewat. Dalam marah2 tu dia bagi juga orang tu beli. Tapi kesian lelaki tu sampai kena marah2 macamtu.. Aku dari jauh sayu je tengok.. Dia senyum je bila kena marah..mungkin tahu salah dia sebab lambat..

Dah lah naik  motor nak bawa 20 biji kelapa. Tengah dia masuk2 kan kelapa2 dia dalam guni ada sebiji yang terakhir tu dah pecah rasa.. Kesian aku tengok.. Aku bagitahu PakMail kesiannya orang tu.. Dahlah kena marah.. Satu biji rosak pula.. Dia buka time tu nak tengok busuk ke tak.. Mungkin elok lagi jadi dia masuk kan juga dalam guni tapi air kelapanya dah takda..

Tu PakMail cakap.. Tengok orang tu bersusahpayah cari duit.. Nak tanggung anak bini makan.. Belum tentu baki kelapa tadi elok semua.. Kena takda isi ker.. PakMail suruh aku bersyukur banyak2 sangat sebab tak sesusah dia.. Kalau dah senang jangan pandang rendah orang tu.. Aku tengok je orang tadi..sayu gila..

Mungkin itu bahagian dia sekarang.. Esok lusa anak dia dah besar mungkin sebaliknya.. Kenkadang aku rasa aku dah banyak dugaan dapat.. Rupanya orang lain lagi susah dari aku.. Walaupun anak dia ramai.. Tapi bahagian lain pula dia susah.. Walaupun aku belum ada rezeki anak lagi,bahagian lain pula aku dapat..

Pagi tadi aku dapat dah surat interview tu.. tapi aku berat sangat tak pergi rasa.. Cuma takut lak nyesal nanti...

Sekian

1 comment:

  1. Pegi je Car, kalo dapat baru decide nk ke tak. If u x de they can select 2nd best candidate. Kalo x dapt, x de rasa nyesal pun...

    ReplyDelete