Wednesday 6 March 2019

Simptom Sepanjang 2WW

Assalamualaikum

Ini cuma untuk simpanan saya sendiri. Jadi saya tulis di sini untuk rujukan di masa hadapan.

Aku FET hari Khamis. Hari Jumaat tu takda rasa apa2. Dan aku tak expect untuk rasa apa2pun sebab awal sangat pun nak rasa.. Tapi simptom yang aku kena ni awal juga aku dapat.. Dan doktor kata pun tak mungkin dapat simptom awal macam ni. Mungkinnnn kesan2 ubat yang aku ambil.

1) Sakit dada belakang

Hari Sabtu, aku sakit di sekitar tulang belakang. Sakit dia tu macam ko baru lepas bersukan.. Otot ko sakit macamtu lah. Betul2 dada belakang. Dia sedap bila ko baring melentang.. Sakit ni sama masa aku mengandung akhir tahun 2017. Tapi aku taktau. Aku ingat sebab aku aktif sangat bersukan.. sebab masatu tengah hari sukan di office.. Soo, aku biar je lah.. Aku siap melompat2 lagi main bola jaring semua.. Orang lain dah sihat walafiat.. Aku sorang je belum sihat.. Lastly gugur.. Tapi kalini bila rasa macam ni, aku pun macam tanda apa ni.. Tapi alhamdulillah, esok tu hilang.. Aku syak.. syak saja ya.. baby dah menempel masatu..


2) Sakit breast

Ni aku start sakit hari Ahad tu. Maksudnya hari ke3 selepas transfer. Sakit breast ni sampai hari ke13 transfer.. Lepastu hilang.. Sampai sekarang takda sakit kat bahagian situ..

3) Heartburn

Ni aku kena sangat kronik. Dari hari ke6 transfer sampai hari ke13. Sakit dia tu... bukan sakit.. Tapi panaassss je bawah dada ni.. Panas yang amat. Aku kena rendam tangan kat air sejuk.. lepastu aku pegang je bawah dada ni.. sebab memang panas.. Aku stop makan makanan pedas. Sebabnya bila pedas sikit je.. teruuuss bertambah panas.. lepastu makan tak boleh lewat.. Lagi akan tambah panas tu..

4) Mual dan Muntah

Ok, yang ini aku tak rasa.. Aku takda rasa mual ke muntah masa 1st trimester tu.. Cuma masuk bulan ke3, aku makan nasi tengahari, nanti lepas maghrib, aku muntah.. Selagi tak muntah tu, bawah dada aku ni berpinar-pinar macam bergelodak.. Lepas muntah je ok. Tapi benda ni tak mengganggu aku.. sebab tak kronik.. Aku muntah pun boleh kira berapa kali. Rasanya sepanjang pregnant ni baru 5x kot muntah..

5) Hilang selera makan

Yang ini aku sangattt2 kronik.. Selera aku hilang masa makan tengahari. Makan pagi ok. Dari minggu ke4 aku dah rasa semua makanan tak sedap.. Tapi takdalah sampai tak makan. Habis jugalah 1 pinggan.. Tapi masuk minggu ke6, memang hilang selera terus untuk makan tengahari. Aku siap order delivery Chicken Rice Shop hantar kat pejabat. Bila makan satu sudu, kenapa aku rasa nasi ayam ni macam pelik.. Macam lama.. Makan lagi satu sudu.. pun tak boleh juga. Aku bagi kat org. dah lah aku order macam2 side dish. Aku order macam2 kat app Dah Makan.. Pun sama.. Lastly buang.. Masuk bulan ke2 baru selera aku ok..

6) Senang membuang

Aku selalu baca org kata kalau pregnant ni senang kena sembelit.. aku hari2 membuang. Kalau aku makan terlebih pun aku boleh membuang sampai 2x.. Lawas sungguh.. sampai ke harini.. Alhamdulillah.. Takda sembelit..

Itu je simptom aku rasa. Takda mengidam apa2.. Aku makan je semua bersederhana.. Takdalah kata bila pregnant ni, aku nak makan macam-macam. Suami pun tak pening sgt nak layan aku.. Mungkin sebab aku dah lama nak rasa ini semua.. Jadi tuhan permudahkan untuk aku..

No comments:

Post a Comment