Monday 18 February 2019

Pemakanan Selepas FET

Assalamualaikum

Semua org tahu kan, pemakanan yang sihat tu sangat penting. Lagi2 pula waktu2 macam ni.. Tapi sebenarnya pendapat aku lah.. Kita dah kena jaga pemakanan at least 3 bulan sebelum kita pregnant..

Aku bukanlah org yang healthy sangat.. Tapi setahun sebelum nak buat IVF ni, aku dah kurangkan makan fast food, processed food hotdog nugget ayam goreng drummet, apa lagi erh.. ooo aku tak ambil juga junkfood semua.

Macam fastfood (mcd, kfc, burgerking, etc..) dan processed food tu aku memang stop betul setahun tak silap aku. Takda cheat2 day.. cuma sekarang aku dah start makan.. fries mcd, haritu makan burger king, pernah makan colonel burger kfc. Tu je.. pastu rasa mcm menyesal makan.. Aku makan lepas dah sahkan pregnant oleh doktor.. Masa sebelum pregnant aku tak makan.. Ooo sushiii.. aku memang stop terus... sebab aku terbaca, nasi pulut dia tu boleh menyebabkan fibroid.. terus aku takut.. Tapi lepasni aku rasa aku akan mula makan sikit2.. Ko boleh makan, tapi bersederhana..

Junk-food aku ada cheat juga.. tapi rasanya sebulan sekali kot.. contohnya macam aiskrim.. Kadang-kadang teringin juga.. kerepek2 tu aku ambil sikit je lah bila ngadap.. Oooo secret recipe adalah sekali aku makan, tu pun aku makan salmon.. konon nak kurangkan rasa bersalah..

Aku mula makan buah delima dan buah avocado. Rasanya dah dekat setahun lebih.. Cuma bila start pregnant, avocado tu tak boleh nak masuk langsung pula.. Taktau kenapa..

Setiap kali makan aku pastikan ada sayur.. dari dulu sampai dah pregnant ni..

Supplement, aku memang dah start makan multivitamin dari 2,3 tahun lepas, sama dengan folic acid.. 1 tahun lepas aku mula consume Co-Q10, sebab Doktor adilah dan prof kata bagus untuk kualiti telur.

Lepas seminggu pregnant, stop multivitamin, Co-Q10. Start makan obimin, teruskan folic acid.

Buah-buahan aku makan delima, kadang-kadang mangga, kadang-kadang sengkuang, kadang-kadang honeydew.. Sebelum makan semua aku google dulu bahaya ke tak.. huhu..

Ooo ya, lepas FET, doktor suruh aku minum air banyak2.. dengan tinggi aku 1.61m dan berat 55kg ni, doktor sarankan minum air masak 2 liter sehari.. Jangan lebih 3 liter. So aku memang minum air masak saja, tak minum air manis. Memang dari dulu pun aku kurang air manis ni.. kalau teringin sangat pun seteguk dua je lah..

Waallahualam... Semoga Allah melindungi kita dari sebarang keburukan..












No comments:

Post a Comment