Wednesday 13 February 2019

Penjagaan Selepas Embryo Transfer

Assalamualaikum,

Aku rasa sesiapa yang melalui proses macam aku, inilahhh waktu yang paling kita takut.. Macam-macam kita fikir kannn.. Buat ni boleh ke tak.. Buat ni bahaya kan baby ke tak.. Embryo terkeluar balik ke.. Macam-macam..

Apa yang kita boleh buat, berusaha bersungguh-sungguh untuk berhati-hati supaya tidak mendatangkan kemudaratan.. dan last sekali, berdoaaa banyak-banyak.. berserah dan bertawakkal.. Insyaallah.. Allah lah sebaik-baik pelindung..

Aku solat duduk untuk 3 hari.. Kalau sebelum FET, bilik aku tingkat 3, jadi selepas FET aku duduk bilik bawah. Nak elak naik turun tangga. Bohong lah kalau kata aku tak stress.. Stress juga, tapi tak se stress aku buat mula2 dulu.. Yang kalini aku lebih tenang dan redha.. Selalu juga terfikir bukan-bukan yang negatif tambah-tambah lagi kalau aku tersilap langkah pergerakan.. Terus pegang perut doa banyak2 minta dijauhkan benda yang buruk. Tapi kadang-kadang tu, sampai berejam juga terfikir lagi benda tu. Ada sekali tu aku termenggeliat.. terus aku macam adoii takda pape ke.. Tapi yang aku baca, selagi takda angkat berat, atau jatuh yang kuat sangat.. insyallah OK.. Dan jangaannn stress sanngat.. stress sikit2 takpe aku rasa..

Aku guna toilet duduk, lama juga aku duduk.. tak berani cangkung.. huhu.. Tapi sebenarnya, takda apa2 pun kalau cangkung. Cuma janganlah ko cangkung kat tandas duduk pula.. kan bahaya tu..

Aku tidur menegaakk je.. takda mengiring2.. Sampai kejung jugalah badan aku ni.. Kononnya takut kalau embryo tu bergerak ke sana sini. Lagi2 pula aku yang pernah kena ectopic ni.. Risiko untuk kena melalui ivf ni pun masih ada.. TAPIIIII, dari apa yang embriologist terangkan kat aku, risiko untuk kena ectopic niii sangat2 lah rendah kalau kita transfer embryo day 5 sebab embryo tu dah besar berbanding risiko kalau kita transfer day 3.. Wallahualam... Apapun, kita usaha.. yang lain kita biar Allah yang uruskan..

Aku tak buat kerja apa-apa sepanjang tempoh tu.. Owh.. doktor bagi MC 23 hari.. Tak buat kerja apa-apa tu maksudnya aku takdalah angkat barang ke.. Aku pergi dapur untuk makan.. basuh pinggan sendiri makan.. Siang sayur, masak telur rebus.. Tapi ambil2 periuk semua aku minta tolong sesapa di rumah.. Biasanya adik aku lah.. Kalau mak aku cuti boleh kata masak2 memang mak aku lah. Aku tolong siang2 je..

Antara ruang depan nak ke dapur rumah aku ni, macam bertingkat sikit, jadi aku cuba turun se perlahan yang boleh.. Sampai sekarang aku masih terbayang lagi macam mana keadaan aku masatu..
Alhamdulillah Allah permudahkan segalanya.

Apa yang aku buat ialah:

3.30 pagi aku dah bangun.

5 pagi aku masuk ubat. Biasanya lepas masuk ubat aku tidur semula.. Bukan biasanya.. memang tak pernah lagi aku tak tidur lepas masuk ubat..

6.30 pagi bangun, solat subuh..

Dah siap mandi, aku layan cerita koreaaa.. heheh.. Aku layan cerita yang boleh buat aku ketawa lah... Supaya aku tak stress.. Nanti dalam sejam, aku akan jalan perlahan-lahan dalam rumah.. nak bagi darah berjalan..

9.50 am aku berjemur kejap kat tepi rumah.. nak dapatkan Vit D kononnya.. Entahlah.. aku cubalah sebaik mungkin yang boleh.. Dalam 10 minit je.. tak pernah lebih 15 minit..

12 pm biasanya aku akan makan awal..

1pm masuk ubat. lepastu biasanya aku tidur..

2.30 ready untuk solat Zohor.

4.30 pm ready untuk solat Asar

9 pm masuk ubat dan biasanya aku terus tidur... dan ulang semula pukul 3.30 pagi tadi..

Oh ya, aku memang tak keluar rumah langsung dari 30 Nov sampai 6 Dec. 7 Dec baru aku keluar sebab nak pergi hospital appointment dengan doktor. Kononnya nak elakkan dari terhentak semua.. Dan doktor pun ada pesan "Awak tak payahlah pergi mana-mana ya" So, aku pun duduk je rumah..

Pergi hospital Mr. R yang drive..

Insyaallah... Semoga Allah permudahkan urusan aku untuk dapatkan cahaya mata..

Sekian..


No comments:

Post a Comment