Monday, 4 November 2013

Mimpi. Mainan Tidur atau Petunjuk?

Assalamualaikum

Betul ke kenkadang mimpi ni boleh bagi petunjuk kat kita? Unless kita buat istikharah lah. Itu memang petunjuk dari Allah lah kan.. 
Aku tak pastilah... Sepanjang aku hidup (taklah sepanjang hidup sangat),aku selalu dapat petunjuk sebelum sesuatu benda buruk nak berlaku. (wallahualam lah kalau itu kebetulan).

Tapi benda buruk saja. Masa mula2 aku tak percaya. Lepas terjaga dari mimpi,aku anggap cuma mimpi saja lah. Lepastu mesti kebetulan ada benda buruk jadi kat aku. Aku tak percaya lagi masatu. Lepas kahwin,berjangkit kat suami aku lak. kalau ada benda buruk berlaku kat suami aku,mesti kebetulan aku mimpi buruk 2,3 hari sebelum tu. Tapi......aku takkan cerita kat org lepas aku mimpi tu. Bila dah terjadi benda buruk tu baru aku bagitau suami aku. Aku tahu,takguna jugalah aku mimpi tu kalau still tak boleh nak lindung suami dan diri aku kan.. Tapi dalam hati aku ni,belum cukup kuat nak mempercayai mimpi tu. Sekarang makin kuat pula mimpi tu. Tu yang aku mula macam terfikir sesuatu jer.. macam sesuatu jer... (hahah)

Antara yang aku ingat:
1) Dulu sebelum kahwin,aku mimpi ular nak masuk bilik aku tidur. Aku halang ular dari masuk,aku tolak pintu tu. Tapi ular tu still juga nak masuk. Bila dapat tutup pintu tu,ular tu patuk pintu tu tapi seolah2 dapat patuk aku. 2,3 hari lepas tu laptop aku hilang. Adik aku letak kat kusyen,taktau macam mana boleh ada org selup dari tingkap.



2) Dah kahwin. Aku mimpi aku kena tsunami. (masa aku mimpi ni,aku terbayang2 lagi mimpi tu) Aku kat mana aku taktahu. Ada bus yang boleh jalan atas laut. Air tu gelap sangat dan berombak besar. Org lain semua dah naik bus tu. Aku nak naik tak boleh. Sebab dah penuh. Tetiba aku lari naik atas bumbung bangunan. bangunan tu tinggi gila. aku naik guna tangga. Bila jenguk ke bawah aku nampak air yang tsunami tu makin lama makin naik nak sama paras bangunan aku berdiri tu. Jadi aku takut gila. Sebelum air tu naik,aku terjun ke bawah tapi dari bahagian tepi. 2,3 hari lepastu,suami aku hilang duit rm500.

3) Sebelum kahwin,aku mimpi naik kapal dgn adik2 aku. Sekali kapal tu karam. Air laut tu hitam gila dan dalam. Yang pasti masatu kat manila. Jadi aku nekad selamatkan adik2 aku. Sorang sebelah kanan sorang sebelah kiri. Aku berenang sampai tepi laut. 2,3 hari lepas tu ada benda buruk jadi kat adik aku. Tapi yang ni aku tak ingat apa dia.

4) Baru2 ni,aku mimpi aku kat tengah laut. Aku tungguuuu je ombak besar datang nak meluncur. ombak tu besar tapi air dia jernih. Bila ombak sampai dia tolak aku sampai ke tepi laut ada suami aku. Malam tadi wallet suami aku hilang. Tapi sebelum keluar rumah,suami aku keluar kan semua duit dia letak dalam dashboard. Dalam wallet letak 20ringgit je. Sekeping note 100 selit kat hp. Tak sedar bila wallet hilang. Tapi syukur duit yang hilang tak berapa ralat sgt. Tapi yang malas nak buat ic dan lesen.

Ada lagi mimpi yang berkait2 tapi aku tak ingat dah.

Aku cari makna2 mimpi. Terjumpa lah. Ustaz tu kata,kalau kita mimpi ular patuk,air yang hitam dan berombak,tu tandanya ada petanda buruk. Tapi kena tengok dulu adab2 kita tidur. Samada mengikut sunnah atau tak. Aku pun taktau kebetulan atau tak. Tiap kali nak dapat mimpi tu mesti sebelum tido tu aku ada wuduk. Tido dalam keadaan baik. Padahal selalu pun aku mamai terus tertidur. Tak nyempat dah nak wuduk ke apa..

Cuma bila dapat mimpi tu,aku tak cerita kat suami aku. Aku takut aku jadi bangga diri. Poyo tak?? Sebab nya dalam artikel tu,ustaz tu kata "bukan senang nak dapat petunjuk melalui mimpi. Melainkan org tersebut betul2 warak dan tawaduk dalam amalan dia". Aku memang totally tak termasuk dalam golongan tu. (Aku tau tahap amalan aku rendah mana). Itu yang anggap mimpi aku tu mainan syaitan dan kebetulan.

Cuma bila tiap kali mimpi macamtu aku taklah abaikan terus tapi tak bercerita kat org. Cuma harini aku terasa nak berkongsi pula. Cuma nya aku tak dapat nak elak benda2 buruk berlaku tapi aku akan lebih berhati2... Apa aku harap semoga mimpi aku tu dapat bantu aku lebih berhati2.

Aku pernah mimpi arwah nenek aku. Dia datang kat aku pakai telekung putih. Arwah senyum je kat aku. Tak kata apa2. 

Esok tu aku dengar kat WHI. Ustaz tu cakap,kalau kita mimpi arwah ibu atau sesapa saja datang dalam keadaan tak berpakaian atau pakaian compang camping dan tengah makan,makanannya pula adalah ayat2 suci,maka eloklah org yang mimpi tu bacakan banyak ayat2 suci alquran utk disedekahkan kepada arwah. Masa aku dgr tu,aku bersyukur arwah nenek aku datang dalam keadaan baik. Tapi masa awal2 mimpi tu,aku ingatkan arwah nenek nak kata dah sampai masa aku ke aku dah lupa kat dia ker... takut juga.. Bekalan tak cukup lagi.. (Huuuwaaa) Jadi aku baca lah surah yassin. Heheh


Tapi apapun...yang berlaku... Percaya pada Allah.. Yang baik datang dari Allah,yang buruk dari kita sendiri.

Wallahuallam...

Sekian

1 comment:

  1. hurm macam sue plak kadang2 cam mimpi pelik2 yang memberi kesan slalu terinagt2, then beberapa hri tu ade la berlaku ..mungkin kebetulan.. wallahualam..

    ReplyDelete