Monday, 29 April 2013

Alkisah Si Yanto Pembantu PakMail

Assalamualaikum

Aku memang nak tergelak gila. Hahah lempang kang!
PakMail ada sorang pembantu. Kiranya dia ni tinggal sekali dengan kitorang. Tapi tak satu rumah lah. Kitorang panggil dia yanto. Umur dia pun muda lagi. Dalam 20 21 tahun macamtu. Dulu ayah dia kerja dengan pakMail. Lepas ayah dia meninggal,Yanto ni lah yang ganti. Arwah ayah dia pun meninggal kat umah Pakmail.

Yanto ni memang tau. Dia suka mereka2 benda. Entah pape je lah yang dia buat. Budak 20tahun kan.

Tapi pagi tadi memang betullah dia ni. Kitorang semua kat dalam rumah. PakMail tengah mandi. KakJah siap2. Aku pun bermalas2an lagi. Tetiba dengar kedeboom. Macam bunyi benda jatuh ada, benda tumbang ada. Tapi takdalah terus keluar. Dalam 5minit macamtu baru keluar. Tengok clear jer. Takda benda pun.

Alih2 Yanto datang kat PakMail "bos,tadi saya langgar pagar"
Kitorang pandang pagar takda pape pun. ko langgar pakai apa kan. Takkan jalan tak nampak sampai langgar pagar. Bila tanya, korang tau dia jawab apa.
"tadi saya bawa kereta bos,terlanggar pagar" Dan2 tu pagar tu roboh depan kitorang. Memang aku nak ketawa gila

tapi tahan dalam hati lah. Mahu tak mengamuk. Dia tak pernah bawa keta,alih2 pandai2 bawa keta langgar pagar rumah. Memang saja cari penyakitlah namanya.

Tapi PakMail marah betul 3minit je. Lepastu salam balik dengan yanto. Keta tu memang kunci tinggal dalam keta sebab keta tu guna untuk angkat barang ke buat kerja luar ker. Yanto tu niat dia nak tolong alihkan keta tapi terlupa diri tak pernah bawa keta.

Lepastu 3 hari Si Yanto tak keluar masuk kawasan rumah.. Selalu pagi2 ke tengahari ke mesti dia datang ngendeng kat PakMail. Ni dah buat salah..terus tak keluar. Tapi lepastu takdalah kitorang ungkit2 dah.. PakMail offer dia belajar kereta.. Laju terus "Nak Bosss!!"

Sekian

1 comment:

  1. ehehehe.. dah tau tak reti naik kete, nak juga bawa.ai la yanto.mcm2 hal

    ReplyDelete